Info




Kalender

De kalender is leeg

 Geleide sturing

Gepubliceerd op 12/3/2008 1:14:00 PM - Vergruizelen

Eén van de nieuwste ontwikkelingen op de lerarenopleiding is geleide sturing. Omdat de vrijblijvendheid van het competiegerichte opleiden kennelijk een stap te ver is voor veel studenten gaan we de studenten meer aan het handje nemen.

"Waren we net een beetje gewend aan het 'competentiegericht opleiden' gaan we over op 'geleide sturing' of zoiets. Denk je dat je iets met wiskunde doet moet je in eens handelingsbekwaam worden. Allemaal 'state of the art'... Volgens mij heeft er iemand een boek gelezen. Waarschijnlijk het verkeerde boek. Je vraagt je dan wel 's af waar je nu eigenlijk mee bezig bent."

Eén van de instrumenten om iets te doen is de eis dat je als eerstejaars student voordat je op stage mag minimaal de helft van de te behalen vakpunten moet halen. Op zich niet zo'n onlogische gedachte. In normale omstandigheden zou dat een volstrekt legitieme eis zijn, maar is er bij de eerstejaars wiskunde wel sprake van een normale toestand? 

Voor veel studenten is juist de stage het moment van de waarheid. Soms komen ze er achter hoe belangrijk het is om de wiskundekennis op orde te hebben. Soms worden ze enthousiast voor het beroep van wiskundedocent en zorgen gewoon dat ze de vakken ook gaan halen omdat ze ook wel snappen dat je anders geen diploma krijgt. Als je nu al slecht presteert (dat is al een probleem en niet erg motiverend) mag je ook niet eens op stage. Dat is nog 's extra demotiverend? Dat gaat niet goed dus.

Afgelopen maandag heb ik de studenten die hun huiswerk niet hadden gemaakt gevraagd om te vertrekken en ergens anders dat eerst maar 's te doen. Bij wijze van experiment, zullen we maar zeggen. Uiteindelijk bleven er 3 studenten over. De vertrokken studenten zijn in een ander lokaal, geloof ik, zelf dan maar begonnen met de les. Dat is dan wel weer grappig: de geest is gewillig...

Het is vast niet erg gebruikelijk op het HBO om studenten er uit te zetten (ik was dat ook niet van plan te gaan doen), maar misschien is het soms wel noodzakelijk. Je kunt natuulijk wel doen alsof iedereen zijn of haar huiswerk maakt en doen alsof er niets aan de hand is, maar dat gaat niet werken natuurlijk. Bij zo weinig contacttijd kan je gewoon niet zonder huiswerk naast de werkcollege's. Geen huiswerk? Dan heeft zo'n les ook niet veel zin. Tenzij je het hele idee van huiswerk afschaft, maar dan mag je de contacttijd wel verdriedubbelen... 

Simpel als wat... Of zouden ze denken dat als je gewoon achterover leunt, wacht tot het allemaal wordt uitgelegd dan is dat ook wel genoeg? Als je naar de resultaten kijkt lijkt me dat geen werkbaar concept. Of is het het gevoel dat 'hard werken' toch niet helpt? Hebben we wel ooit geleerd om te werken? Om dIngen uit te zoeken? Of is het iets anders?

Ik ben 's benieuwd hoe dit afloopt. Eerlijk gezegd heb ik wat dat betreft toenemende gevoelens van zinloosheid. Wat een treurigheid. Is dit het begin van het einde? Wat je er verder ook van denkt of vindt: er zal iets moeten gebeuren. Op deze manier loopt dat verkeerd af. Dat is ernstig maar niet hopeloos, maar je moet dan wel iets doen. Waarschijnlijk maakt het niet eens zo veel uit wat je doet, als je maar iets doet.

Zie ook Aansluiting wiskunde

 12/3/2008 7:35:03 PM

Tip voor de huiswerkattitude: neem maandag een grote zak chocoladerepen mee. Dan kun je degene belonen die z'n huiswerk af heeft. Als dat nog steeds zo weinig studenten zijn dan kun je jezelf eens heerlijk te buiten gaan aan een flinke dosis chocolade. Daar kun je behoorlijk vrolijk van worden. En als je de hele zak op blijkt te moeten delen, dan is dat ook alle reden om vrolijk van te worden :D Hopelijk lus je chocola ;)

 Door: kriskras

 12/4/2008 1:59:55 PM

Dat is nog een idee. In chocola zit een stofje dat relaxt maakt... dus 't heeft dan ook nog een extra effect zullen we maar zeggen...:-)

 Door: Naschrift

Geef een reactie op dit bericht


Ik ben gestopt met dit weblog. Reageren is niet meer mogelijk...