L.Blog

Info




Kalender

De kalender is leeg

weersverwachting

 Beter laat dan nooit

Gepubliceerd op 5/8/2009 3:38:00 PM - Studeren

Ik ben gestopt met de studie. Dat lucht enorm op moet ik zeggen. Het was een slecht plan. Ik heb 't ook niet echt zelf bedacht. Ik denk dat de LERO met de invoering van lerarenbeurs van Plasterk een goedkope manier gevonden dacht te hebben om het personeel te upgraden. Het ontbreekt mij helaas aan elke vorm van motivatie. Zowel intrinsiek als extern zullen me maar zeggen. Maar ja, ik heb dat ook helemaal niet nodig eigenlijk. Ik heb genoeg te doen en het plan is om nog wat jaartjes op de LERO door te prutselen en dan iets heel anders te gaan doen. Een avontuur met muziek of een boot of beide...

Inmiddels is het ook weer gelukt om dit jaar veel te veel uren te maken. Een paar weken geleden was de prognose 81 teveel gewerkte uren maar dat is inmiddels opgelopen tot 164. Kennelijk lukt het niet om de taken te doen binnen de daartoe bestemde urenverdeling. Dat is zorgelijk maar niet ernstig zullen we maar zeggen...

Over beter laat dan nooit gesproken. Op http://www.futilitycloset.com/2009/05/08/better-late/ las ik dat Shizo Kanakuri uiteindelijk 54 jaar, 8 maanden, 6 dagen,... gedaan heeft over de marathon. Dus het kan altijd erger...

 Reacties (0)

 Digitaal portfolio

Gepubliceerd op 1/7/2009 8:46:00 PM - Studeren

Ik was me zo'n beetje aan het inlezen op het maken van een portfolio. Dat wil ik helemaal niet, maar ik moet wel. Ik beschouw dit (zelf) als een volstrekt zinloze exercitie, maar als het moet dan moet het maar...

Uiteraard ga ik dat digitaal doen. Ik ben alleen nog even aan het zoeken naar een aansprekende en handige vorm. Het zou iets leuks moeten worden dat ook nog iets oplevert qua functionaliteiten, ideeën en invalshoeken en zo...

"Het instrument om het eigen leerproces zichtbaar te maken is het ontwikkelingsportfolio, kortweg portfolio genoemd. Gedurende het hele opleidingstraject houd je het, als een soort “archief van je leerproces” bij. Je begint telkens met het opstellen of bijstellen van je persoonlijk ontwikkelplan (POP) en verzamelt en selecteert vervolgens beschrijvingen en bewijsstukken van je acties, reflecties en conclusies met betrekking tot de ontwikkeling van je competenties."

Zoiets dus... 't Zou te hopen zijn dat ik de meeste van deze competenties inmiddels ontwikkeld zijn, anders is het wel een beetje mosterd na de maaltijd, zullen we maar zeggen. Maar we doen ons best...

Aan de andere kant... Er zijn wel 500 dingen die ik liever doe dan studeren, dus waarschijnlijk komt er van de studie niks terecht. Dat is niet zo erg, want je kunt nu eenmaal niet alles hebben.

 Reacties (1)

 Niks doen...

Gepubliceerd op 12/27/2008 11:56:00 AM - Studeren

Ik zeg wel 's dat ik 'eigenlijk het liefst niks doe'. Je zou dan kunnen denken dat ik dan ook vaak niks doe, maar dat is niet zo. Eigenlijk doe ik nooit niks. Ik doe altijd wel iets. Eigenlijk doe ik het meeste als ik eigenlijk iets anders zou moeten doen.

Deze vakantie moet ik eigenlijk studeren. Ik loop een beetje achter met het huiswerk en in januari moet ik toch echt het tentamen doen. Maar studeren ho maar... Ik heb wel een probleempje opgelost over 'mengtermen' bij het bewijzen van differentieerbaarheid van functies van twee variabelen. Ik heb ook al een toets gemaakt voor dezelfde cursus, met uitwerkingen en normering. Ik ben nu bezig met de toets voor 'taal van de wiskunde 2' en ik ben geloof van alles aan het verzamelen voor een stukje over 'realistisch wiskundeonderwijs' en tussendoor natuurlijk nog meer van alles wat en niks...

En ik ben natuurlijk druk aan het oefenen om een aantal nummers van de Beatles in het repertoire op te nemen en nog een paar 'nieuwe nummers' uit het Realbook. Meestal duurt dat even. Het is zoeken naar de juiste 'insteek' om te ontdekken wat ik er mee kan maar 't moet natuurlijk ook wel een beetje ergens op slaan. Niet per se maar 't zou leuk zijn.

Ik heb gisteren wel mijn bureau opgeruimd. Alhoewel dat meer het rangschikken is van de stapels. Maar er ligt nog een stapel onverwerkte administratie. Dat is ook altijd een leuk werkje voor de vakantie natuurlijk. Alle herinneringen en aanmaningen verwerken...

Verder is er weinig te beleven op de digitale snelweg. Iedereen zit waarschijnlijk (ergens) onder de kerstboom om een beetje bij te komen van de kerstdagen. Op TV is het ook al niks. Gisteren natuurlijk wel naar Harry Potter gekeken. Dat was dan wel weer aardig. Maar verder...

...al met al een uiterst geschikte tijd om te studeren. Maar ja, dan moet ik daar wel een keer mee beginnen. Weet je wat? Dat ga ik nu doen!

 Reacties (2)

 Nog zo iets...

Gepubliceerd op 11/12/2008 12:10:00 AM - Studeren

Het is erg. Ik loop inmiddels al 3 weken achter met het huiswerk. Ik heb echt geprobeerd er iets aan te doen. Dat is op zich ook wel een 'beetje' gelukt maar 't schiet niet echt op. Maar ik geloof dat ik 't wel zo'n beetje begrijp geloof ik:

Maar in dit tempo gaat dat niet lukken natuurlijk. Hoe deed ik dat vroeger eigenlijk? O, ik weet het alweer: zo veel mogelijk uitstellen en dan de laatste week voor het tentamen aan één stuk blokken. Je niet laten afleiden, behalve dan om te eten en te slapen. De 'gedachte' om daar de kerstvakantie voor te gebruiken is ook al bij me opgekomen. Dat kan altijd nog...

Eigenlijk begrijp ik niet zo goed hoe studenten die een volledig programma volgen dat doen. Die hebben toch ook een baan, een gezin en misschien zelfs wel een leven? Kijk dat heb ik al allemaal niet en toch kom ik er maar mondjesmaat aan studeren toe. Maar misschien wil ik ook wel te veel. Waarom doe ik gewoon 'relaxed'? Als ik 't maar zo'n beetje kan volgen? En het tentamen haal? Ik hoef toch geen 10 te halen? Als 't maar een voldoende is toch? Zoiets...

Eigenlijk realiseerde ik me deze week wat er mis is met mij. Ik ben gewoon niks. Ik kan niet kiezen. Ik geef les, ik onderhoud een paar websites, ik vind het leuk om stukkies te schrijven, ik maak muziek en ik teken... Maar ben ik dan een docent? Een webmaster? Een auteur? Een muzikant? Een kunstenaar? Nee eigenlijk niet... Ik ben van alles wat en van alles niks... Lekker is dat.

 Reacties (2)

 Is dat leuk?

Gepubliceerd op 9/26/2008 2:17:00 AM - Studeren

Zoals al eerder gemeld ben ik weer aan het studeren. Zeg maar studeren met terugwerkende kracht. Ik schreef ook al eerder dat je als student (hoe oud je ook bent) toch weer dezelfde verschijnselen gaat vertonen als vroeger. Je weet wel, huiswerk uitstellen, je afvragen of je wel zult gaan en met name interesse voor de zaken die in het tentamen voor zullen komen. Misschien is het wel inherent aan de positie waarin je verkeert als student.

Maar toch is het wel leuk. Ik geloof dat ik er nu wel veel meer van begrijp dan 'vroeger'. Dat denk ik tenminste. Het zal natuurlijk nog moeten blijken, maar ik heb er wel een goed gevoel bij. Het is ook eigenlijk heel leuk om te doen. Juist omdat er feitelijk niet zo heel erg veel van afhangt beschouw ik deze wekelijkse studiedag maar als een uitje. Gewoon lekker relaxed je hersens laten werken. Dat is niet verkeerd. Een tijdje geleden geloofde ik er eigenlijk niet meer zo in, maar nu ik weer begonnen ben kan ik het iedereen aanraden.

Daarnaast is het gewoon heel erg leuk om te zien wat een docent allemaal doet. Normaal sta ik mezelf altijd uit te sloven, maar nu kan ik dat gewoon 's lekker aanzien en bekijken. Sommige dingen zijn herkenbaar. 't Is best een moeilijk vak ergens maar je wilt toch meer van zo'n vak maken dan alleen maar integralen uitrekenen. Je wilt toch iets laten zien van de diepere lagen van de analyse. Maar ja, daar maak je natuurlijk geen vrienden mee. Dat wordt dus balanceren tussen 'praktisch' maar toch laten zien wat er precies achter steekt. Dat vind ik wel een kunst. Het moet niet, maar 't mag wel... dus ga je dat toch proberen te begrijpen.

Maar dat kan ook aan mij liggen. Als iemand roept dat iets bijna niet uit te leggen is dan word ik toch wel een beetje nieuwsgierig. Voorlopig heb ik er nog geen spijt van. Een leven lang leren? Ja zoiets...

Kortom: is dat leuk? Ja, het is dolle pret.

 Reacties (0)

 Attitude en file

Gepubliceerd op 9/11/2008 1:22:00 AM - Studeren

Vandaag heb ik dan het tweede college bijgewoond. Volgens Jan lopen we na 2 lessen al 1 les achter, dus dat gaat lekker. Ik vond het wel weer aangenaam. Riemann-integreerbaar, continuiteit, differentieerbaarheid... Zonder de werkcollege's mis je denk ik uiteindelijk toch wel de clou. Tot nu toe kan ik aardig volgen en begrijp ik het geloof ik wel allemaal zo'n beetje...

Opmerkelijk is wel dat ondanks dat ik al 19 jaar docent ben ik als student nu toch weer dezelfde verschijnselen vertoon als vroeger. Dingen als je huiswerk uitstellen tot het laatste moment, overwegen om een keer over te slaan, ik wil gewoon dat tentamen halen... dat soort dingen. Je zou denken dat zoiets wel over gaat als je ouder wordt. Maar nee hoor... ik ben nog steeds niet erg geschikt om te studeren...

Het is wel heel vervelend om elke keer om de terugweg in de file te moeten staan. Normaal gesproken rijd ik er 45 minuten over, maar om een uur of 5 doe ik er gewoon 2 uur over. Dat is wel erg zonde van de tijd. MIsschien is het met het openbaar vervoer wel zo handig. In de trein kan ik dan al vast wat doen misschien... Of ik moet gewoon nog een paar uurtjes op de lokatie blijven hangen en wat later vertrekken. Ik zie nog wel...

Morgen is het dan zover. Ik moet toch eindelijk eens goed gaan nadenken wat ik nu precies ga doen met 'Internet en wiskundeonderwijs'. Op de een of andere manier ben ik een beetje uitgefantaseerd. Ik heb wel wat losse ideetjes, maar 'echt' landen wil het nog niet. Eigenlijk zou het een zoektocht moeten worden naar een antwoord op de vraag of er zoiets bestaat als 'digitale didactiek'. En zo ja, wat dat dan precies is? Wat is dat nu eigenlijk? Dat WEB2.0 bijvoorbeeld? En wat moet je er mee? Wat wil ik nu eigenlijk zeggen?

Eigenlijk weet ik het zelf ook niet precies. Ik doe wel van alles, maar wat wil ik daar nu eigenlijk mee? Zou daar nu een soort bedoeling achter zitten? Of is het toch voornamelijk proberen ICT zo in te zetten zodat het allemaal wat makkelijker gaat en zo... of is het gewoon vooral lollig? Of is het toch iets meer dan dat?

Hopelijk kom ik er nog uit morgen... en anders maar niet...

 Reacties (0)

 Studeren

Gepubliceerd op 9/10/2008 2:07:00 AM - Studeren

Door al dat webloggedoe is mijn bericht over mijn studie enigszins verloren geraakt op de digitale snelweg. Ik doe nog 's een poging. Kort gezegd: ik ben weer aan het studeren geslagen. Vorige week had ik mijn eerste werkcollege. Ik heb toen vastgesteld dat een flitsende presentatie en een efficient gebruik van het smartboard geen noodzakelijk voorwaarden zijn voor een boeiende bijeenkomst. Het werkcollege duurt van 14:00 tot 16:30. Je zou denken dat dit toch wel een behoorlijke aanslag moet zijn op je concentratievermogen, maar dat bleek toch erg mee te vallen. Voordat ik erg in had was het voorbij. Geinig wel...

Vanavond ben ik dus maar 's aan mijn huiswerk begonnen. C. riep al: je lijkt wel een student, altijd alles uitstellen tot het laatste moment. NIet helemaal ten onrechte, maar ja, het was een hectische week... maar ik geloof dat ik nu wel aardig bij ben. Aan de andere kant is het ook wel weer grappig om te constateren dat je als je ouder wordt toch niet echt verandert, laat staan wijzer wordt.

Vorige week riep ik nog dat ik hoopte dat ik slimmer geworden was geworden met het toenemen van de leeftijd. Volgens Jan ben je het slimst tussen 20 en 24 jaar. Ik riep nog dat ik toen wel heel erg dom was. Dat was ook niet slim...

Wel nu, ik vind het wel weer fijn dat studeren. Je moet tenslotte toch wat... Ik zei al tegen Frans dat we LERO-GEWIJS nog een jaartje of wat zouden aanzien. Met een beetje mazzel vertrekken we tegelijk.

Maar misschien ook wel niet...

 Reacties (0)