L.Blog

Info




Kalender

De kalender is leeg

weersverwachting

 Gestrengheid

Gepubliceerd op 5/27/2009 10:17:00 PM - Gesukkel

Als je http://www.trouw.nl/onderwijs/nieuws/voortgezet-onderwijs/article2770822.ece zo leest dan geloof ik dat Plasterk oproept om vooral gestrengheid te betrachten. Daar heeft ie gelijk in. We hebben nu wel genoeg lol gemaakt. Het wordt tijd dat iedereen in het onderwijs nu eindelijk weer 's aan het werk gaat. 

"Wie met ernst iemand iets onder 't oog brengt, tracht zoowel op het gemoed als op het verstand te werken; bij gestrengheid denkt men meer aan het straffen of het met kracht tegengaan van het kwaad. Bij gestrengheid ontbreekt dus de zachtheid waarvan de ernst dikwijls vergezeld gaat, maar toch kan zij nog zeer goed gepaard gaan met welwillendheid."
http://synoniemen.net/index.php?zoekterm=gestrengheid

Geweldig... Als het niet zo om te huilen zou zijn zou ik er om lachen. Omgangsvormen, regels, dicipline, tucht en werkkampen... Het moet maar 's afgelopen zijn met dat slappe gelul. Te beginnen bij de minister van onderwijs...

 Reacties (0)

 Google mag niet

Gepubliceerd op 4/10/2008 2:10:00 AM - Gesukkel

"Een basisschool in Houten heeft in een contract opgenomen dat kinderen niet zoeken via Google maar via Davindi van Kennisnet. De kinderen, die het contract hebben moeten ondertekenen, balen en belden het Jeugdjournaal. Het Jeugdjournaal vroeg om commentaar van Mijn Kind Online. Een Google-verbod, is dat goed?"
http://mijnkindonline.web-log.nl/mijnkindonline/2008/04/leerlingen-bale.html

 Reacties (0)

 Geeft niet

Gepubliceerd op 3/19/2008 1:50:00 AM - Gesukkel

Veel mensen begrijpen meestal niet wat ik nu eigenlijk wil zeggen. Dat is niet zo verwonderlijk. Ik heb er zelf ook last van... Sterker nog: ik wil ook helemaal niks zeggen. Ik heb er geen mening over en iedereen moet maar doen waarvan hij/zij zelf vindt dat het belangrijk is. Er zijn ook mensen die denken te weten wat ik 'eigenlijk' probeer te zeggen. Dat vind ik altijd wel wonderlijk, want meestal is dat helemaal fout. Als ik iets anders zou bedoelen dan ik zeg zou ik dat wel zeggen. Wat dat betreft begrijp ik andere mensen meestal ook niet, dus dat is dan toch wel weer een soort van symmetrie.

Onderwijs staat de laatste tijd erg in de belangsteling. Zoals eerder gezegd begint het er op te lijken dat iedereen daar ook wel iets over te zeggen zou willen hebben. En er wordt wat afgeleuterd. Een interessante ontwikkeling is dat je de laatste tijd steeds meer van die websites tegen komt waar docenten worden uitgenodigd om vooral bij te dragen aan het ontwikkelen van ideeën en zo... Pakkende domeinnamen als 'onderwijsvanmorgen' en 'zinvolonderwijsnederland' en zo... Je zou daardoor de indruk kunnen krijgen dat er nu eindelijk naar docenten geluisterd gaat worden. Maar (haha!) gefopt... Dan maar 'wijzijnnietvangisteren.nl' en 'lekkerzinloos.nl'.

Voor bijvoorbeeld een uitgever is zo'n 'platform' natuurlijk wel leuk. Allemaal leuke (en vooral gratis!) ideetjes opdoen zodat je beter in kan spelen op het onvrede van docenten. Heel goed... 

"Kinderen van groep 8 gaan verwachtingsvol naar een middelbare school, maar na drie maanden hebben velen het al gezien. Een knappe prestatie om in zo korte tijd de energie en motivatie van jonge kinderen om zeep te helpen! Ligt de schooluitval van jongeren aan het falen van de jeugd? Nee, het onderwijs slaat de plank mis, gigantisch."
http://www.hestermacrander.nl/index.php?id=21

Kijk dat is nog 's een genuanceerd standpunt. Het onderwjis 'slaat de plank gigantisch mis'. Deze mevrouw zal wel na jarenlange onderwijservaring tot deze conclusie gekomen zijn. Maar niet erg leuk voor al die docenten en andere mensen in het onderwijs die (tegen beter weten in?) toch al jarenlang proberen er nog iets van te maken. Mijn ervaring is dat dit in heel veel gevallen nog aardig lukt ook nog, dus waarom dit pessimisme?

Al met al denk ik dat het eigenlijk niet interessant is te praten over hoe dat nu moet met dat onderwijs als er toch niet meer investeeerd gaat worden in het onderwijs. De politiek laat het vooralsnog geheel afweten. Het wordt waarschijnlijk weer tijd voor actie. Zie http://www.lerareninactie.nl/

Maar ja, dat zal ook wel geen zin hebben, maar dat geeft niet...

 Reacties (0)

 Nog een keer raden...

Gepubliceerd op 3/7/2008 8:07:00 PM - Gesukkel

Ik vroeg me af of webloggen wel zin heeft...!?", maar misschien werkt het toch een beetje, want het lijkt er op dat iemand op het ministerie door begint te krijgen dat die 4 bewindspersonen niet kan kloppen. Nu nog iemand zoeken die wel kan tellen.

Je wilt de mensen niet ontmoedigen dus: bijna goed, nog een keer proberen?

 Reacties (3)

 Het gaat goed komen

Gepubliceerd op 2/29/2008 10:28:00 PM - Gesukkel

Het gaat toch nog helemaal goed komen met de ICT-voorzieningen van de hogeschool:

"De HR is zelf ook niet tevreden over de grote verscheidenheid aan informatiebronnen en werkt aan het inperken daarvan. Het is de bedoeling dat elke student een unieke startpagina krijgt met daarop de voor hem relevante informatie vanuit onder andere hint en Osiris. Onlangs stelde het college van bestuur geld beschikbaar om dit mogelijk te maken. Collegebestuurder Gerard van Drielen: ‘In juni of juli moeten de eerste resultaten zichtbaar zijn. Als je alles op één portal zet, zegt dat overigens nog niks over de samenhang tussen de informatie uit de verschillende bronnen.’"
http://profielen.hro.nl/artikel/?aid=464&cid=2

Dat is toch wel geweldig...

Maar eh... zo doe je dat dus. Je maakt iets, stelt vervolgens vast dat het niet werkt en dan maak je weer iets nieuws. Hoelang zou je hiermee door kunnen gaan? Antwoord: tot in alle eeuwigheid...

 Reacties (1)

 Van welke planeet kom jij?

Gepubliceerd op 2/29/2008 8:44:00 PM - Gesukkel

Laat onze minister van onderwijs het maar niet merken:

"Zorgelijk, vindt verslavingsdeskundige Martin Sijes: ,,Hoe vaker je blowt, hoe sneller je schoolprestaties achteruitgaan."
http://www.ad.nl/denhaag/stad/2095306/Op_alle_scholen_is_wiet.html

Zitten we met z'n allen onze kop te breken over de vraag hoe het nu komt dat het niveau van de leerlingen zo dramatisch achteruit gehold is blijkt het gewoon heel erg simpel allemaal.

Erg schokkend is het allemaal niet:

"Leerlingen vinden het bezit en gebruik van wiet en hasj vrij normaal. Het is ook geen enkel probleem om aan deze softdrugs te komen. "
http://www.ad.nl/denhaag/stad/2095306/Op_alle_scholen_is_wiet.html

Nou ja, zeg... dat was 30 jaar geleden toch heel anders... maar niet heus!

 Reacties (1)

 Gratis schoolboeken

Gepubliceerd op 2/29/2008 11:11:00 AM - Gesukkel

Als ik het artikel in het NRC lees over de gratis schoolboeken dan ziet het er naar uit dat dit niet gaat gebeuren.

"de noodzaak van overheidsingrijpen niet is komen vast te staan en dat niet wordt aangetoond welk probleem met het voorstel wordt opgelost"
http://www.nrc.nl/binnenland/article954369.ece

Dat is natuurlijk bij de meeste maatregelen rondom het onderwijs het geval. Ik geloof dat zelfs niemand echt weet wat nu eigenlijk precies de 'echte' oorzaken zijn van het tekort schieten van ons onderwijs. Dit varieert van 'het management deugt niet' (dat klopt) tot 'de docenten deugen niet' (dat klopt niet). Volgens sommigen doet de overheid de laatste 30 jaar het ook niet helemaal goed en dat klopt ook... maar ja, wat dan?

De 'echte' oorzaak van alle problemen, ook die rondom de schoolboeken is natuurlijk gewoon een kwestie van geld. Ik vind nog steeds dat als je iets wilt doen aan het niveau van onderwijs, het niveau van docenten en het lerarentekort dan moet je gewoon gaan investeren in fatsoenlijke betaling en arbeidsomstandigheden.

"Als het zoveel werk en geld kost, laat dan maar, zo verwoordt voorzitter Sjoerd Slagter van koepelorganisatie VO-raad de mening van schoolbesturen."
http://www.nrc.nl/binnenland/article954369.ece

Hoe leg je, als politiek, uit dat je niet in staat iets fatsoenlijk te regelen? Het ligt aan Europa! Kijk dat is interessant. Je bent volstrekt incompetent om in te grijpen dus is het de schuld van de europese regelgeving. Zo doe je dat. Mijn idee? We willen gewoon geen gratis schoolboeken... eigenlijk willen we helemaal niet dat er iets verandert. We willen het wel regelen, maar 't laat zich niet regelen... 't is net weer als het weer: je kan er van alles over zeggen maar 't laat zich niet regelen.

 Reacties (6)

 Wie weet

Gepubliceerd op 2/8/2008 10:11:00 PM - Gesukkel

Sinds de servercrash zijn de netwerkschijven van het cluster niet meer beschikbaar van buitenaf. Dat is vervelend omdat je dan niet van buitenaf even je TTI kan bekijken (bijvoorbeeld om te constateren dat er heel vrolijk gewoon weer 23 dagdelen te veel in staan) of documenten wilt raadplegen in het kader van weer de zoveelste format in het kader van studiegids en/of cursusbeschrijvingen. Zou nu niemand merken dat het niet meer werkt? Zal ik dat nu 's gaan melden of toch maar niet? Of moet ik dat maar laten en er maar van uit gaan dat het probleem zichzelf oplost?

Vandaag had ik een hertoets in lokaal 6.302. 't Was mooi weer. Helaas is één van de zonweringen defect geraakt en deze kan dus niet gesloten worden. Nu viel de schade erg mee, de aluminiumstrip lag er naast. Ik kan het dan niet laten de zaak even in orde te maken. 't Is een kleine moeite. Ik vraag me dan wel af of iemand dat dan merkt. Ik stel me voor dat er iemand komt om de zaak te repareren en dat ie het 'probleem' niet kan vinden. Dat moet toch vreemd zijn... Degene die het 'probleem' gemeld heeft staat ook wel een beetje voor aap... Het 'probleem' heeft zich als het ware vanzelf opgelost. Dat laatste lijkt dan wel erg onwaarschijnlijk...

Wie weet...

 Reacties (0)