L.Blog

Info




Kalender

De kalender is leeg

weersverwachting

 Smijten met geld

Gepubliceerd op 6/6/2009 12:24:00 PM - Lerarentekort

"Er komt €20 miljoen beschikbaar voor vernieuwende experimenten die scholen moeten helpen bij het ondervangen van het lerarentekort. Minister Plasterk heeft dit tijdens de conferentie Innovatiekracht Onderwijs bekend gemaakt. Met het geld uit de zogeheten InnovatieImpuls kunnen scholen in het primair en voortgezet onderwijs innovatieve activiteiten ontplooien die erop gericht zijn de kwaliteit van het onderwijs te handhaven in een tijd van lerarentekorten. Het kan daarbij gaan om een scala van maatregelen, variërend van assistenten die een deel van het nakijkwerk van docenten overnemen, tot de ontwikkeling van Wikiwijs en gebruik van ‘serious gaming’ tijdens de les."

Je zou denken dat 'meer leraren' voor het oplossen van een lerarentekort iets logischer zou zijn. Ik kan met trouwens niet voorstellen dat een docent zou willen dat de toets wordt nagekeken door een assistent!? Wie verzint er zoiets? Ik begrijp al helemaal niet wat wikiwijs te doen heeft met het lerarentekort. Maar 'serious gaming' dat is natuurlijk de helemaal oplossing... Je verzint gewoon een of ander verhaal. Vervolgens krijg je geld. Ga we lekker allemaal leuke dingen doen. Lekker spelen (wel serieus hoor) dus... Geweldig.

 Reacties (0)

 Hoe overleef je `t onderwijs?

Gepubliceerd op 5/5/2009 8:59:00 PM - Lerarentekort

Een aardig 'topic' op http://beteronderwijsnederland.net/node/5733 In een reactie schrijft iemand:

"Ik had er zelf voor gekozen om maar 12 uren les te geven; veel te weinig om van te leven, genoeg om zodanig af te knappen dat ik besloten heb om nóóit meer één voet in het middelbaar onderwijs te zetten."

Herkenbaar? Ik denk 't wel...

 Reacties (0)

 Leraren werken niet te veel

Gepubliceerd op 4/11/2009 2:36:00 PM - Lerarentekort

Ik ben er uit. Als ik dat zo lees op Leraren werken niet te veel en dan met name de reakties dan wordt het nooit meer wat:

"Na 25 jaar onderwijs heb ik iets gedaan wat ik 25 jaar eerder al had moeten doen: eruit gaan! Ik werk nu als zzp-er 50 uur in de week voor mijn eigen onderneming, verdien (nog) aanzienlijk minder dan voor de klas, heb geen lange vakanties meer maar geniet weer van het leven. Als ik terugblik: een hectische hondenbaan met veel betweterige collega's, eindeloze bureaucratie en een lawaaierige vaak hufterige doelgroep. Nooit meer voor de klas!"
http://www.trouw.nl/onderwijs/opinie/article2700618.ece

Al met al lijkt mijn plan om op mijn drieënvijftigste definitief te stoppen met die onzin helemaal niet zo'n gek idee. Je denkt altijd dat je 't vreselijk gaat missen of zo, maar dat is misschien wel helemaal niet zo. Ik heb zat andere dingen te doen die ook leuk zijn. Dus wie weet?

 Reacties (2)

 Krachtig meesterschap

Gepubliceerd op 11/13/2008 2:02:00 PM - Lerarentekort

Ondanks 'krachtig meesterschap' ziet het er niet naar uit dat er binnen afzienbare tijd veel zal veranderen in het onderwijs. Ondanks een evident aanstormend lerarentekort lijkt er voor daadkrachtig optreden nog steeds geen reden. Al met al is er wat het onderwijs aan gaat weinig reden tot optimisme:

"Want wat we ook met z'n allen zouden bedenken, het aantal academici voor de klas zou/zal niet toenemen als er niet iets wijzigt in de arbeidsvoorwaarden. Op de vraag wat dat dan moest zijn heb ik simpelweg gezegd dat de werkdruk omlaag moest en het salaris omhoog. Vooral dat laatste werd meteen weggewimpeld. We zouden het vandaag niet over "geld" hebben. Nou, eigenlijk hadden we toen meteen kunnen opstappen."
http://beteronderwijsnederland.net/node/5084

Mijn idee, maar dat gaat niet gebeuren. Het aanpakken van de werkdruk, de arbeidsomstandigheden en de betaling? Nee, onbespreekbaar. Mooi is ook de conclusie in bovenvermeld artikel:

"Terugdenkend kan ik concluderen dat er m.i. niet veel zal veranderen. Er zijn wel veel ideeën en voorstellen om meer studenten voor het onderwijs te laten kiezen en om de kwaliteit v.d. opleidingen te verbeteren. En een aantal van die plannen zal met de beste bedoelingen bedacht zijn."
http://beteronderwijsnederland.net/node/5084

Volgens mij zijn er inderdaad altijd en overal plannen en ideeën genoeg. Maar ergens gaat er iets mis tussen plan en praktische uitvoering. Dat is wel jammer maar kennelijk volstrek inherent aan de manier waarop 'ons onderwijs' georganiseerd is. Misschien moet er aan dat laatste eens grondig verbouwd worden.

 Reacties (0)

 Een soort van duikboot

Gepubliceerd op 10/27/2008 10:41:00 AM - Lerarentekort

Ik zei nog 'het is onzin', 'doe het niet...' en 'hou daar nou toch 's mee op...' maar ja... we worden nu eenmaal 'bestuurd' door duikboten, zullen we maar zeggen:

"DEN HAAG - Staatssecretaris Marja van Bijsterveldt van Onderwijs vraagt maximaal 90 miljoen euro uit de aardgasbaten voor innovatie in het onderwijs. Een betere efficiëntie tijdens de lessen kan helpen het dreigende tekort aan leraren het hoofd te bieden."
http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1082726.ece

Je kunt beter rijk en gezond zijn dan arm en ziek inderdaad. Ik denk dat het nu zo langzamerhand echt tijd wordt om iets heel anders en vooral iets nuttigs te gaan doen.

"Het is de bedoeling dat de miljoenen uit de aardgasbaten worden ingezet voor een slimmere manier van werken in scholen en voor digitale leermiddelen en automatisering, zoals elektronische schoolborden.

Daarmee kunnen docenten efficiënter met hun tijd omgaan, en kan hun werkdruk omlaag. Het ministerie is in gesprek met de koepel van middelbare scholen, de VO-raad, om te zien hoe de miljoenen het beste kunnen worden ingezet. Verder worden universiteiten en hogescholen betrokken."

http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1082726.ece

Daar begrijp ik helemaal niets van. Investeren in digitale leermiddelen!? Automatisering? O ik zie het al... scholen werken niet erg slim en docenten gaan erg ineffcient met hun tijd om. Daarom is de werkdruk zo hoog! Brr... De duikboot is gezonken... en van die miljoenen zie je nooit meer iets terug. Gooi 't maar in mijn pet...

 Reacties (2)

 Zij-instroom mislukt

Gepubliceerd op 9/22/2008 10:04:00 AM - Lerarentekort

"Amsterdam - De pogingen om mensen uit het bedrijfsleven naar het onderwijs te lokken, zijn mislukt. In 2000 werd deze mogelijkheid geschapen in de verwachting dat jaarlijks ruim vierduizend mensen de overstap zouden maken. Maar in de eerste helft van 2007 waren het er slechts dertig. De zogeheten ‘zij-instroom’ is een van de belangrijkste maatregelen tegen het lerarentekort."
http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1069381.ece

Tja, gek he? Wie wil er nu niet in het onderwijs werken? Je begrijpt het niet. Ik vind dat 'lokken' ook wel een mooie woordkeuze. In het artikel wordt nog een beetje heen en weer gekeuveld over mogelijke oorzaken, maar laten we eerlijk zijn: Het onderwijs is met z'n werkdruk, de randvoorwaarden, salaris, sfeer en organisatie misschien ook niet helemaal de meeste ideale werkgever die je kan bedenken. Misschien is 'docent' zijn ook niet iets wat voor iedereen is weggelegd, hoe slim je verder ook denkt te zijn. De beeldvorming van werken in het onderwijs is ook niet meer wat het geweest is, maar dat kon ook nog wel 's terecht zijn.

Als de zij-instroom 'een van de belangrijkste maatregelen tegen het lerarentekort' was dan zie ik het somber in.

Zie ook: Word leraar! en Waarom? Daarom!

 Reacties (0)

 Leraren in actie

Gepubliceerd op 6/10/2008 11:59:00 AM - Lerarentekort

"Op vrijdag 13 juni organiseert Leraren in Actie! een derde onderwijsactie. Op het Plein in Den Haag laten we om 16.00 uur duizend ballonnen los met onze vervlogen hoop. We willen met deze actie duidelijk maken dat we weinig hoop hebben op een goede afloop met de voorgestelde en ingezette ontwikkelingen. Sterker, wij denken dat het lerarentekort de komende jaren niet opgelost wordt."
http://www.lerareninactie.nl/

 Reacties (0)

 De kloof wordt steeds groter

Gepubliceerd op 5/24/2008 10:17:00 PM - Lerarentekort

Eén van de stellingen op http://www.onderwijsraad.nl/discussie_plaats (onder de Unknow's verder lezen!) was:

"Er tekent zich steeds duidelijker een kloof af tussen aan de ene kant de mogelijkheden van ict en het gebruik ervan in de samenleving, en aan de andere kant het ict-gebruik door scholen (po, vo, mbo)."

Los van de vraag of 'dat zo is' en de vraag 'zo ja of dat dan heel erg is' kwam ik ergens anders een bericht tegen waar duidelijk wordt wat het 'echte' probleem is in het onderwijs.

"ICT-detacheringsbureau Foxmar in Alkmaar gaat de nettolonen van nieuwe consultants die kunnen werken met producten van het Duitse softwarebedrijf SAP verdubbelen. Aanleiding is de schaarste die op ICT-gebied op de arbeidsmarkt is ontstaan. (..) De huidige consultants verdienden al twee keer marktconform bij wijze van test, aldus een woordvoerder van het bedrijf. "
http://www.fd.nl/csFdArtikelen/4619862/4624115/8188342/ondernemen-salaris-ict

Volgens mij heb ik gewoon het verkeerde vak gekozen. Maar 'verhogen van het salaris' klinkt niet helemaal onlogisch als je een tekort aan personeel hebt. Je gaat gewoon meer betalen en dat zal toch wel een 'aanzuigende werking' hebben denk ik. Het lijkt me 'beter werken' dan die paar honderd euro bruto per jaar die de leraren in het vooruitzicht is gesteld. Als je nu een beetje slimme knul of meid bent met een goede opleiding en je kunt 'ergens' vier keer zo veel verdienen? In een werkomgeving met smoel? Zou het dan niet een 'beetje voor de hand liggen' om niet in het onderwijs te willen gaan werken? Zit die kloof die steeds groter wordt niet gewoon in de beloning, waardering en arbeidsomstandigheden van 'werken in het onderwijs'?

Mensen die denken dat ICT iets in het onderwijs gaat oplossen vergeten waarschijnlijk dat je voor 'ICT in het onderwijs' nog steeds creatieve en intelligente mensen nodig hebt met voldoende vakkennis, visie, enthousiasme, kennis en ideeën om met die ICT-middelen onderwijs te maken. ICT? Leuk hoor, maar 't is geen Haarlemmer Olie.

Pas maar op dat je niet uitglijdt...

 Reacties (0)

 Gebakken lucht

Gepubliceerd op 5/21/2008 1:24:00 PM - Lerarentekort

Op http://www.scienceguide.nl/article.asp?articleid=105490 een 'langdurig' artikel met de titel Lerarenopleidingen innoveren te gretig. Ik schreef al eerder dat als je maar nu genoeg 'doorkantelt' dan komt alles weer op z'n pootjes terecht. Als je goed leest dan schijnt het 'opleiden op school' het helemaal te moeten worden. Er staat heel vrolijk:

"In opleidingsscholen geven leraren in opleiding onderwijs. dat is ook zo in stages en duale opleidingstrajecten, maar bij opleiden in de school is de rol van nog niet bevoegde leraren groter. Zeker als het lerarentekort toeneemt, bestaat de kans dat studenten meer dan verantwoord is worden ingezet."

Noemen we deze gebeurtenis A dan denk ik dat we er wel van uit mogen gaan dat P(A)=1. 't Zou kunnen verklaren waarom sommige duale studenten al voortijdig 'burnoutverschijnselen' vertonen, niet van plan zijn om na de studie in het onderwijs te gaan werken en meestal niet aan studeren toekomen. Ik heb 't nog maar 's gezegd. Herder let op uw schapen! Maar of dat helpt?

"Flexibele programma’s op individueel niveau zijn kostbaar en vergen een andere inrichting van het curriculum. (..) Opleiden in de school vraagt van studenten, opleiders en personeel van opleidingsscholen een grote bereidheid om knelpunten het hoofd te bieden."

Maar wie gaat dat betalen? Of is het vooral weer een zaak van de docenten om de problemen met inzet van eigen tijd en eigen middelen op te lossen? Of is 'bereidheid' iets dat je er gratis bij krijgt of zoiets? Flexibilisering van het curriculum, opleidingsoverstijgend overleg, knelpunten oplossen? Dat lijkt me typisch werkzaamheden voor een schaal 12 functie...

 Reacties (0)

 Niveaudifferentiatie leraren

Gepubliceerd op 5/1/2008 4:15:00 PM - Lerarentekort

Volgens het persbericht:

"Utrecht - Het Landelijk Platform Beroepen in het Onderwijs (LPBO) vindt dat invoering van niveaudifferentiatie bij leraren een serieuze kans verdient om meer recht te kunnen doen aan kwaliteitsverschillen tussen leraren op scholen. De mate van excellentie waarmee leraren in staat zijn alles uit hun leerlingen te halen, is bij niveaudifferentiatie bepalend, en niet de vooropleiding of werkervaring."

Dat is allemaal leuk en aardig:

"Daarnaast zullen scholen fors moeten investeren in scholing van leidinggevenden en in een professioneler personeelsbeleid."

Maar ja, dan moet je wel personeel hebben...

 Reacties (0)

 Het betere geleuter

Gepubliceerd op 4/29/2008 8:49:00 AM - Lerarentekort

Ik weet het niet, maar dit slaat toch werkelijk helemaal nergens meer op:

"Veel bankmedewerkers hebben een ‘sluimerende bevoegdheid’, aldus Slagter. ‘Ze zijn al academicus, met een goede stoomcursus moeten we dan een heel eind kunnen komen. Verder denk ik dat met name bankmedewerkers die aan het einde van hun carrière zitten, geïnteresseerd zullen zijn in een overstap naar het onderwijs.’"
http://www.volkskrant.nl/economie/article532249.ece

Ik heb in mijn loopbaan heel wat collega's voorbij zien komen die ondanks hogere opleiding en hogere lesbevoegdheid in één niet onbelangrijk aspect ernstig tekort schoten: ze konden geen les geven. Dat geeft verder allemaal niet, je kunt tenslotte niet alles hebben. De veronderstelling dat een 'bankwerker' zo aan het einde van zijn loopbaan nog 's even fijn in het onderwijs zou willen werken lijkt met niet alleen getuigen van een erg optimistisch beeld van 'werken in het onderwijs' maar draagt toch niet structureel bij aan het oplossen van het lerarentekort.

Op de A4 is een tankwagen met zoutzuur gekanteld. De file is inmiddels opgelost...

 Reacties (1)

 Feelgoodmaatregel

Gepubliceerd op 4/16/2008 5:21:00 PM - Lerarentekort

Vandaag koppen alle kranten dat de salarissen van de leraren fors omhoog gaan. Dat klinkt goed, maar dat is natuurlijk onzin. Er staan allerlei woorden in als "op termijn", "er komt ruimte" en "kunnen'. Dat is verdacht...

Volgens mij is het meer een soort 'als we hard genoeg roepen dat de salarissen fors omhoog gaan dan zijn er vast mensen die dat geloven'-maatregel. Eigenlijk is het een beetje onzin (op termijn!), maar als nu iedereen maar denkt dat het zo is dan wil straks iedereen natuurlijk meteen leraar worden. Zoiets.. Ik geloof er alleen niks van. Eerst zien dan geloven... op de een of andere manier voelt het niet goed... Erg he?

 Reacties (2)

 Luie docenten

Gepubliceerd op 4/12/2008 11:13:00 AM - Lerarentekort

“Alles wat van jou is is van mij en alles wat van mij is daar blijf je af”

Op Onderwijsvernieuwing van onderop reageerde anoniem:

“Ik moet er persoonlijk niet aan denken dat ik vernieuwingen binnen het onderwijs, kijkend naar een flink aantal van m`n collega`s op mijn school, aan die docenten zou willen overlaten... Deze mensen hebben soms maar één belang, waar ze echt voor gaan: de vakanties. Het is soms op te maken uit reactie`s op bijvoorbeeld het bemensen van een projectweek. Deze , toffe, collega`s vertellen dan ijskoud, aan ieder die het horen wil, dat ze bijvoorbeeld op donderdag maar tot 13.00 uur kunnen. Daarna hebben ze vrij, want hun rooster is normaal ook tot 13.00 uur.”

Je kunt je afvragen of dit nu luiheid is of dat er mogelijk iets anders speelt. In deze bijdrage zal ik daar ’s twee voorbeelden van geven.

Op mijn oude schooltje (de ‘blije’ school) heb ik 11 jaar met zeer veel plezier gewerkt. Prima schoolleiding, enthousiaste collega’s en geweldige leerlingen. Maar zelfs daar gebeurde er ‘dingen’ die toch wel een ‘beetje vreemd’ zijn.

Voorbeeld 1
Ik was naast wiskundedocent ook webmaster van de homepage van school. Op een bepaald moment werd ik uitgenodigd om op de UVA een presentatie te houden over ‘De geschiedenis van pi’. Dat was een lessenserie die ik op Internet gezet gehad en de VU wilde eens laten zien wat je zoal met Internet en onderwijs zou kunnen doen. Nou leuk toch? Een soort van compliment zullen we maar zeggen.

Mijn verzoek aan de directie om die middag te worden uitgeroosterd om op de VU een presentatie te gaan geven werd niet afgewezen, maar de school zou dan wel een rekening sturen voor de niet gegeven uren. Misschien is dat een normale gang van zaken, maar daar had ik geen zin in. Dus dan maar niet.

Nog geen week later werd ik (zonder overleg!) 14 lesuren ingeroosterd in het kader van het muziekproject. Op donderdag zou ik 8 uur en op vrijdag 6 uur in het computerlokaal allerlei leerlingen aan allerlei muziekprogramma’s laten werken. Op donderdag had ik geloof ik ‘normaal’ gesproken 4 uur les en op vrijdag 2 uur.

Ik ben toen maar ’s naar de directie gestapt om te vragen of ik nu voor die extra 8 uur ook een rekening zou mogen sturen. Veel indruk zal dat niet gemaakt hebben, maar boos was ik wel.

Voorbeeld 2
Op ’t zelfde schooltje deed ik elk jaar mee met de muziekavond. U kent dat wel, leerlingen schrijven ‘songs’ en leerlingen voeren dat uit onder begeleiding van een groepje muzikanten. Ik vond dat altijd een geweldige buitenlesactiviteit, nou zeg maar gewoon het leukste van alles. Ik geloof dat we er uiteindelijk ook wel wat taakuren voor kregen, maar erg veel zal dat niet geweest zijn.

Naast het meeschrijven aan de muziek op de teksten van leerlingen moest er natuurlijk ook geoefend worden. Op een bepaald moment geloof ik zelfs 6 zondagen achter elkaar van 11 tot 3 of zoiets… Allemaal prima natuurlijk, ’t was voor een goede zaak en dat allemaal ter meerdere glorie van de leerlingen, de muziek en de school. Dit heb ik jaren achter elkaar gedaan. Geweldig.

In het kader van na- en of bijscholing wilde ik met een ‘collega bandlid’ een middag naar een cursus over ‘computers en schoolmuziek’ of zoiets. Gewoon iets wat we toch al deden en we wilden wel eens wat meer zien op dat gebied. Het leek me toch niet zo’n gek idee. De directie vond het een prima plan, maar was van mening dat we dan de helft van de kosten zelf moesten betalen.

Dat is duidelijk, dan maar niet.

Conclusie
Kennelijk is het zo dat de schoolleiding bij alles wat ze doet als enige doel heeft om de kosten zo laag mogelijk te houden en het resultaat zo groot mogelijk. Op zich is dat niet zo’n slecht plan maar in de praktijk heeft dat tot gevolg dat er een constante druk is om met inzet van zo weinig mogelijk middelen het maximale uit de docenten te trekken. Een soort 'kruideniersmentaliteit' waarbij docenten mimimaal uren worden toebedeeld, maar er wel verwacht wordt dat je maximaal inzetbaar bent. Dit kan je een tijdje doen, maar na enige tijd krijgt zelfs de meest naïeve of enthousiaste docent daar gewoon schoon genoeg van.

Opmerkingen als ‘geen tijd’ of ‘ik werk niet op woensdag’ zijn niet noodzakelijkerwijs tekenen van luiheid maar kunnen ook tekenen zijn van voortschrijdend inzicht en zelfbescherming.

 

 

 Reacties (3)

 Waarom? Daarom!

Gepubliceerd op 4/11/2008 8:01:00 PM - Lerarentekort

"Een generatie die houdt van ‘platte’ organisaties, waar eigen inbreng en initiatief gewaardeerd wordt (dus ook buiten het klaslokaal), die gewend is aan ‘state of the art’ ICT- mogelijkheden, die zich graag breed ontwikkelt en graag op projectbasis werkt, die steeds weer nieuwe uitdagingen zoekt. Die generatie voelt zich, alle maatschappelijke betrokkenheid ten spijt, niet aangetrokken tot de logge, bureaucratische, hiërarchische, op ICT-gebied middeleeuwse onderwijsinstellingen. Tegen deze ‘culturele’ mismatch kan geen salarisverhoging of opscholingscursus op, vrees ik.
Kimon Moerbeek"
http://www.scienceguide.nl/article.asp?articleid=105241

Met dank aan de professor...

 Reacties (0)

 Word leraar!

Gepubliceerd op 4/1/2008 9:43:00 AM - Lerarentekort

Kijk zo doe je dat:

Word leraar! Leraar = positief beroep

http://www.derodeloper.nu/node/1

...maar of dat zo werkt!?

Ik zou natuurlijk ook wel een lijstje kunnen maken met de negatieve kanten van het vak. Dat zou wel zo eerlijk zijn, want, je zal het niet geloven, er zitten wel degelijk een aantal minder prettige kanten aan het leraarschap. Ja. erg he?

 Reacties (2)

 Grappig probleem

Gepubliceerd op 4/1/2008 12:17:00 AM - Lerarentekort

Als je docenten in het kader van het functiehuis (we volgen de CAO) te laag inschaalt omdat die docenten voornamelijk les geven dan heb je uiteindelijk een probleem als je dan een vacature hebt. Je kunt dan moeilijk nieuwe docenten in schaal 12 aantrekken als deze nieuwe collega's voornamelijk lessen moeten verzorgen.

"Er worden externen in de schalen 11 en 12 aangenomen terwijl zittend personeel in schaal 10 volgens de pgmr vaak ook graag had gewild, werd duidelijk in de vergadering van deze week."
http://profielen.hro.nl/?cid=&nid=221

Wat jammer is dat als het niet lukt om nieuw personeel te vinden (wat ik me eigenlijk niet goed voor kan stellen, want ik heb de leukste baan van Nederland) het zittende personeel de gaten mag gaan vullen. Eigenlijk moet je dat natuurlijk gewoon niet willen...

De roep om meer contacttijd en meer les komt dan ook niet zo gelegen, denk ik, in het kader van dat functiehuis.

 Reacties (2)

 Zij-instromers

Gepubliceerd op 3/27/2008 3:54:00 PM - Lerarentekort

"(Novum) - Een vijfde van alle docenten die vanuit een andere baan in het voortgezet onderwijs stromen, hield het in het schooljaar 2004-2005 voor gezien. Dat blijkt woensdag uit gegevens van de aandachtsgroepenmonitor van het ministerie van Onderwijs. Een jaar daarvoor was dat nog tien procent van alle zij-instromers. In het voortgezet onderwijs werkten vorig jaar zevenhonderd zij-instromers, vooral op brede scholengemeenschappen en in het praktijkonderwijs. Over het aantal zij-instromers dat afgelopen schooljaar stopte, zijn volgens een woordvoerder van het ministerie nog geen gegevens bekend. Ruim zeventig procent van de zij-instromers werkt een jaar later nog steeds op de school waar hun carrière als docent begon. "
Aantal afhakende zij-instromers verdubbeld

Vraag: kan je nu 'schatten' hoeveel procent van de zij-instromers het vorig jaar voor gezien hielden?

 Reacties (0)

 Kortetermijndenken

Gepubliceerd op 3/26/2008 11:49:00 PM - Lerarentekort

Echt 'denken' kan je het nauwelijks noemen, maar in het kader van het dreigend lerarentekort gaan we 's proberen om gepensioneerde en vervroegd uitgetreden docenten weer voor de klas te krijgen:

Mooie toepasselijke foto. Een echt structurele oplossing lijkt me dit toch niet. Tegen de tijd dat het lerarentekort echt ernstig wordt gaan deze leraren natuurlijk ook 'echt' met pensioen. Ik zag ook ergens het idee om studenten in te zetten om het lerarentekort aan te pakken. Maar dat deden we toch al? In het kader van leren en werken, zullen we maar zeggen? Duale trajecten en zo... leren terwijl je werkt. Zoiets...

De vraag is of dat gaat werken. Het idee dat je meteen tijdens je studie al voor de klas staat vind ik op zich niet slecht. Het zou wel verstandig zijn om dan heel goed in de gaten te houden of dat werkt. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit voor sommige studenten wel een hele opgave is. De school vraagt natuurlijk altijd alle aandacht. Dit gaat ten koste van de studie. De prioriteiten liggen gewoon bij school en de leerlingen en niet bij de studie. Zo gaat dat altijd. Studeren en werken is gewoon niet een erg goede combinatie. Ik weet daar alles van, toevallig...

Als duale studenten al tijdens de studie 'opbrand-verschijnselen' gaan vertonen dan is er wel een soort van ernstig probleem. Als de bedoeling van zo'n traject is om jonge leraren blijvend te binden aan het onderwijs dan gaat dat niet lukken, sterker nog, het zou wel 's averechts kunnen uitpakken. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

TIP: let op uw zaak!

Ik denk dat ik me voortaan ook maar onderwijsadviseur ga noemen. Hoewel ik vind adviseur educatieve technologie en didactiek ook wel iets hebben... 't Is in ieder geval beter dan badmuts.

 Reacties (1)

 Daar was ie weer...

Gepubliceerd op 3/26/2008 12:31:00 PM - Lerarentekort

"Jonge mensen met enig verstand in hun hoofd piekeren er niet over om leraar te worden. Als je de keuze hebt ga je toch niet in het onderwijs! (...) Bovendien gaan de meeste studenten die met een diploma van de lerarenopleidingen afkomen, het onderwijs niet in!"

Daar was ie weer. Er is maar één conclusie mogelijk: als je als jong mens het onderwijs in wilt dan heb je geen verstand. Dat is niet nieuw. Dat was 20 jaar geleden ook al zo. Zo lang iedereen alleen maar blijft neuzelen in plaats van te handelen zal dat ook wel zo blijven. Van het ministerie, de bonden en anderen raden e.d. hoeven we niets te verwachten. Tijd om de biezen te pakken...

Zie ook Vertrouwen

 Reacties (1)

 Dat is ook toevallig

Gepubliceerd op 3/15/2008 5:14:00 PM - Lerarentekort

 "Twintig procent van de middelbare scholieren laat de afstand tussen studie en woonplaats zwaarder wegen bij de keuze voor een vervolgopleiding dan de vraag welke studie ze eigenlijk willen volgen."
bron

"De proef start in eerste instantie met vacatures voor ouderen in de regio Den Haag en Rotterdam. In deze regio is het lerarentekort het grootst."
bron

Het zou dus niet zo'n gek idee zijn om een tweedegraads lerarenopleiding te starten in Den Haag. Je zou mogen verwachten dat het 'totaal aantal' studenten zou toenemen. Nu waren daar ook wel plannetjes voor maar 't ministerie van onderwijs ziet het niet helemaal zitten. Een klein beetje mag wel... maar niet alle vakken, een paar maar... Het is nog niet zeker of de plannen nu definitief van de baan zijn... De Hogeschool Rotterdam vindt het waarschijnlijk wel goed nieuws, want 25% van onze studenten komt uit de regio Den Haag.

Aan de andere kant zou het voor het tegengaan van het lerarentekort misschien toch geen slechte zaak zijn. Misschien een mooi moment om toch 's na te denken over samenwerking. Of is dat wel een heel optimistisch soort van idee?

Persoonlijk vind ik het wel jammer. Ik had al willen solliciteren! Meedoen met het opstarten van een hele nieuwe opleiding. Het leek me wel wat. Maar wie weet...

 Reacties (5)

 Actie...

Gepubliceerd op 12/7/2007 9:29:00 AM - Lerarentekort

‘Veel leraren voelen zich door hem beledigd. En als het pannetje overkookt, heb je het niet zomaar weer onder controle.’
http://www.volkskrant.nl/binnenland/article484831.ece

 Reacties (0)

 Actieplan

Gepubliceerd op 11/25/2007 12:31:00 PM - Lerarentekort

Uit het actieplan LeerKracht van Nederland:

"Lerarenopleidingen: de kwaliteit van de lerarenopleidingen moet buiten discussie zijn. De inspectie rapporteert in januari 2008 over de uitvoering van de afspraken uit de beleidsagenda lerarenopleidingen 2005-2008. Los van de uitkomsten van de inspectiemonitor maken we met de lerarenopleidingen afspraken over de ontwikkeling van gezamenlijke eindtermen en, in het bijzonder waar het gaat om de vakinhoud, een gezamenlijk eindexamen, c.q. gezamenlijke eindtoetsen."

Nu ben ik 's benieuwd wie die toetsen gaat maken... en hoe er dan getoetst wordt. Misschien is het al iemand opgevallen maar een lerarenopleiding stelt hele andere eisen aan de wiskundige kennis en inzicht dan je zo zou denken. De kennisbasis geeft weliswaar een soort van overzicht maar is wel uitgesproken ongenuanceerd (zeg maar gewoon vaag!) over inhoud, niveau en visie van de wiskunde die aanstormende leraren zouden moeten leren.

Laat ik het zo zeggen: ik zie er wel van komen dat 'we' bij het invoeren van dit soort examens weer gewoon weer lekker gaan trainen op het halen van de examens in plaats van ons bezig te houden met wiskunde. Omdat dit laatste te moeilijk is om een beetje handig opleidingoverstijgend te toetsen krijg je dus het zelfde soort examens als tegenwoordig gebruikelijk is in het voortgezet onderwijs.

Bijkomende factor is dat ik me niet voor kan stellen dat voor die 'paar' opleidingen het haalbaar is om dat fatsoenlijk te regelen. Krijgen we dan een soort landelijk eindexamen lerarenopleiding wiskunde? Met een eindexamencommissie? Maar dat is toch veel te ingewikkeld, dat gaat niet gebeuren, denk ik...

Misschien ben ik te pessimistisch, maar dat hele actieplan heeft een groot 'je kunt beter rijk en gezond zijn dan arm en ziek'-gehalte. Misschien is het ook wel veel gevraagd om 30 jaar 'onderwijsvernieuwing' om te buigen en misschien is dit plan een stap in de goede richting. Ik blijf echter het gevoel houden dat ook dit plan er gemakshalve van uit gaat dat de docenten (salaris, vakkennis, e.d.) het probleem zijn. Ik schreef er al eerder over. Er komt waarschijnlijk (ook nu) weer weinig terecht van de goede bedoelingen.

 Reacties (0)

 Lerarensalaris omhoog?

Gepubliceerd op 11/22/2007 11:05:00 PM - Lerarentekort

Het gaat echt helemaal goed komen met het onderwijs:

"DEN HAAG - Studenten en oudere leraren betalen de rekening voor een snellere stijging van de lerarensalarissen. Het collegegeld wordt verhoogd met 25 euro per jaar en docenten boven 52 jaar worden gekort op hun extra vrije dagen."

http://www.volkskrant.nl/binnenland/article480843.ece

Er zit niks anders op dan te stoppen met mijn 53-ste... denk ik.

 Reacties (1)

 Parabool

Gepubliceerd op 11/6/2007 12:49:00 AM - Lerarentekort

"Het ministerie noemt daarnaast het niet al te positieve imago van het onderwijs ‘zorgelijk’, omdat dit mensen ervan weerhoudt in de sector te gaan werken. In het voortgezet onderwijs dreigt in 2011 een tekort aan leraren van 6 procent."
http://www.volkskrant.nl/binnenland/article476269.ece

 Reacties (0)

 Vooruitzien

Gepubliceerd op 9/24/2007 11:48:00 AM - Lerarentekort

Toen ik in 2001 solliciteerde bij de lerarenopleiding kreeg ik tijdens het sollicitatiegesprek een vraag naar aanleiding van dit citaat op mijn website:

'Weet u anders een betere oplossing voor het lerarentekort?' Jazeker wel. Het vak aantrekkelijker maken door bijvoorbeeld de werkdruk te verminderen en het salaris te verhogen.
(Jan)

De vraag was of ik echt dacht dat dat een voldoende maatregel zou zijn. Waarschijnlijk heb ik toen iets gestotterd dat ik dacht dat het wel enorm zou schelen. Maar dat was vast het verkeerde antwoord. Inmiddels is, zo lijkt het, tot de natie doorgedrongen dat er aan de salarissen misschien wel iets gedaan zou moeten worden. Nu de werkdruk nog...

Leuker was dat ik ook gevraagd werd wat ik van 'competentiegericht opleiden' vond. Eerlijk gezegd had ik er nog nooit van gehoord. Dat was waarschijnlijk ook niet het goede antwoord. Inmiddels heb ik wel een hoop geleerd. Overigens werd ik ook niet aangenomen...

Achteraf gezien toch wel een vooruitziende blik...

 Reacties (1)

 De docenten deugen niet

Gepubliceerd op 9/12/2007 11:09:00 AM - Lerarentekort

Het begint er langzamerhand op te lijken dat iedereen nu wel weet waardoor de problemen in het onderwijs worden veroorzaakt. De docenten deugen niet.

"Volgens de commissie stevent Nederland af op een dramatisch tekort aan goede leraren, wat een bedreiging inhoudt van de kenniseconomie."

"Het middelbaar onderwijs gaat zelf de opleiding van zijn docenten ter hand nemen om de kwaliteit ervan op te vijzelen. Enige tientallen schoolbesturen hebben het initiatief genomen tot een nieuwe topopleiding voor leraren."

"Vandaag schrijven 3 bestuursleden van BON in het Eindhovens Dagblad, dat succesvolle bijscholing en hoger salaris, mits goed uitgewerkt, 'n goede bijdrage kunnen leveren aan het verbeteren/herstellen van het onderwijsdrama van de laatste decennia."

"Docenten op basisscholen moeten hun lessen verbeteren door te leren van hun collega's. Dat heeft staatssecretaris Sharon Dijksma van Onderwijs maandag gezegd. Volgens haar is dat een van de manieren om het onderwijs naar een hoger plan te tillen."

Dat is een slimme truuk. Ik dacht altijd dat de problemen in het onderwijs helemaal niet het gevolg waren van onbekwame docenten, maar van slecht beleid. Die beleidsmakers blijven op deze manier mooi buiten schot.

Het lijkt ook wel een logische redenering:

  1. Goede docenten zorgen voor goed onderwijs.
  2. Het gaat niet goed in het onderwijs.
  3. De docenten deugen niet.

Strikt 'logisch' gezien een sluitende redenering maar 't klopt van geen meter. Persoonlijk vind ik het wel weer helemaal passen in lijn van het oeverloze gekluns van de aflopen jaren, maar om nu zo expliciet de problemen in het onderwijs op de bordjes van de docenten te schuiven vind ik een gotspe.

 Reacties (2)

 Marktwerking

Gepubliceerd op 9/5/2007 11:54:00 AM - Lerarentekort

Als in het onderwijs de hoge salarissen van bestuurders ter sprake komen, zoals nu het geval is ten aanzien van het bestuur van de Rijksuniversiteit Groningen, dan is het argument altijd zoiets als:

"De verhoging was nodig, zegt hij, omdat het in de toekomst moeilijk zou kunnen worden om bij vacatures nieuwe leden te vinden voor het dagelijks bestuur. De salarissen van de bestuurders liggen volgens de raad nog altijd lager dan elders."

Dat klinkt niet helemaal onlogisch. Je zou dan denken dat in het geval van een lerarentekort hetzelfde principe zou moeten gelden. Maar de afgelopen 20 jaar heb ik daar nog nooit iets van gemerkt. Voor leraren geldt dat kennelijk allemaal niet. Daar gelden hele andere wetmatigheden. Ik moet altijd denken aan een opmerking van zo'n 10 jaar geleden van een adjunctdirecteur die naar aanleiding van onze bemoeienis met de actiegroep Nahossers zei: "Mensen die nu nog het onderwijs in gaan zijn gek".

Maar 't blijft vreemd. Volgens mij (en dat heb ik altijd al gezegd) is salaris en aanzien in het onderwijs wel degelijk een probleem. Als afgestuurd 'wiskundige' kan je natuurlijk wel het onderwijs in gaan, maar waarom zou je dat willen? Omdat 'leraar zijn' zo ontzettend leuk is? Of omdat je dan een mooie carriere tegemoet kan zien? Dat je als professional in een goed werkende organisatie je bezig kan houden met het opleiden van gemotiveerde en talentvolle jonge mensen? Dat je de beschikking hebt over goede lokalen met goede voorzieningen? Dat je intelligent en doordacht lesmateriaal tot je beschikking hebt dat werkt? Dat je de ruimte hebt om zelf vorm te geven aan het onderwijs dat bij de leerlingen past? Het zou zo maar kunnen, maar dan moet je wel heel zeker weten dat je dat wilt want allemaal vanzelf gaat dat niet.

 Reacties (1)

 Inkomen leraar blijft fors achter

Gepubliceerd op 6/12/2007 10:06:00 AM - Lerarentekort

"Ondertussen krabt de overheid zich op het hoofd waarom te weinig mensen kiezen voor het leraarsberoep. Ik weet het wel: ze kunnen goed rekenen."
http://www.volkskrant.nl/binnenland/article434674.ece

 Reacties (0)

 ...en de winnaar is

Gepubliceerd op 5/29/2007 10:38:00 PM - Lerarentekort

Volgens dit bericht in de Hogeschoolkrant van Avans Hogeschool blijkt uit de Incompany-500 ranking dat er dit jaar geen universiteiten en hogescholen behoren tot de eerste honderd werkgevers.

"In 2006 was de oogst van het hoger onderwijs beter. Toen stonden de Rijksuniversiteit Groningen en de Vrije Universiteit de top-honderd, op de plaatsen 88 en 98. Dit jaar vallen de instellingen daar met de posities 151 en 167 ver buiten. Toch zijn bijna alle universiteiten in de top-vijfhonderd terug te vinden. "

De Hogeschool Rotterdam staat op 384. Nou, bij mij niet hoor: de Hogeschool Rotterdam staat bij mijn huidige werkgevers op nummer 1.

 Reacties (0)

 Alles kan

Gepubliceerd op 3/28/2007 11:07:00 AM - Lerarentekort

"(Novum) - Beginnende leraren verdienen te veel en moeten eerst een paar jaar een startersfunctie krijgen. Dat zegt de werkgeversvereniging van het voortgezet onderwijs, de VO-raad."

 Reacties (2)

 Hij begint er niet aan...

Gepubliceerd op 3/9/2007 10:45:00 PM - Lerarentekort

"Ik mag lesgeven, maar daar begin ik echt niet aan. Ik verdien nu hetzelfde salaris. Zonder stress, zonder zeurende leerlingen, zonder scheldende ouders, zonder eindeloze vergaderingen. Ik kom 's straks opgewekt thuis en drink dan met mijn vrouw een koffie met een cognacje erbij.
Walrus, Rotterdam vrijdag 9 maart "

http://www.telegraaf.nl/binnenland/59998861/Klaagzang_over_studie.html

 Reacties (0)

 Lerarenopleiding

Gepubliceerd op 1/16/2007 12:16:00 AM - Lerarentekort

"Als student eis ik structuur en kennis waarop ik later kan terugvallen. Op dit moment mis ik de basis en handvatten die voorheen gemeengoed waren in het onderwijs. De huidige generatie studenten moet het zelf maar uitzoeken. Wij gaan de geschiedenis in als de ’wikipedia-generatie’."
Zie Lerarenopleiding / Wij zijn ’wikipedia-generatie’

Al met al lijkt me dat toch in het geheel geen onredelijke eis! Structuur en kennis! Mooi!

 Reacties (0)

 Persoonlijke ontplooiing

Gepubliceerd op 11/19/2006 2:22:00 PM - Lerarentekort

 "(Novum) - Leraren in het basis- en voortgezet onderwijs krijgen de mogelijkheid om zich persoonlijk te ontplooien. Daartoe wordt een zogeheten educatieve master in het leven geroepen. Dat heeft minister van Onderwijs Maria van der Hoeven (CDA) vrijdagochtend gezegd tijdens een partijbijeenkomst met de pers."

"De kwaliteit van leraren wordt alleen maar beter als zij in zichzelf investeren, denkt de bewindsvrouw. Scholen krijgen een persoonlijk scholingsbudget voor leraren die de master willen volgen. De opleiding past in het beleid dat leraren carrière moeten kunnen maken voor de klas in plaats van door het vervullen van managementfuncties. Daarom kunnen docenten die de master volgen ook een salarisstijging tegemoet zien."

 Reacties (0)

 Dat wil ik ook...:-)

Gepubliceerd op 10/21/2006 5:21:00 PM - Lerarentekort

Ergens las ik in het kader van het voorkomen van het lerarentekort de volgende suggestie:

O dat wil ik ook! O nee dat heb ik al...

 Reacties (0)