Info




Kalender

De kalender is leeg

weersverwachting

 Einde weblog

Gepubliceerd op 6/22/2009 10:20:00 PM - Webloggen

Wiswijzer plus

Ik geloof dat hier nu ongeveer 1000 berichten staan en meer dan 500 reacties. De software voldoet niet echt meer vanwege de stylesheets, problemen met de datum en nog wat andere ongemakken. Bovendien is het ook wel leuk geweest. Ik vond het wel leuk. Ik heb er wel een hoop van geleerd, maar ik stop er definitief mee. Ik weblog (een heel klein beetje) door op:

De definitieve sluitingsdatum van dit weblog is 1 juli 2009.


Iedereen bedankt voor 't lezen en 't reageren. You're the best...

 Reacties (5)

 Statistieken

Gepubliceerd op 6/22/2009 12:24:00 AM - Wiskundeleraar

Hier volgen de eindejaars statistieken van wiskundeleraar.nl. Nee, dat is niet saai, dat is interessant...

Het forum:

Volgens GOOGLE Analytics voor de periode 1 september 2008  - 22 juni 2009:

Op dit moment zijn er 261 gebruikers van de website (inclusief docenten e.d.). Tot zover de mededelingen van land- en tuinbouw. Goedenavond...

 Reacties (2)

 Tell me your plans

Gepubliceerd op 6/21/2009 6:36:00 PM - Persoonlijk

Ik geloof dat ik de laatste paar dagen vooral bezig ben met niks. Ik denk wel veel na, produceer af en toe nog 's wat teksten, plaatjes en muziekjes, maar 't zijn niet de dingen die ik me had voorgenomen. Volgens mij ben ik nu zo'n beetje aan het evalueren ben wat ik nu eigenlijk allemaal het afgelopen studiejaar gedaan heb, wat ik heb meegemaakt, maar eigenlijk ben ik de zaak een beetje aan afsluiten. Dat laatste is een beetje voorbarig, want ik moet nog een paar weken…

Ik ben vandaag maar 's verder gegaan met het opruimen van allerlei werkjes. Oude werkruimtes archiveren in wiskundeleraar, Daarnaast moet ik alweer een beetje gaan nadenken over volgend jaar.

Tussendoor denk ik dan nog na over ‘het lijstje voor Marcel’, over ‘metacommunicatie, reflectie en zelfverwijzing’, over ‘inhoud en middelen’, DWO, de definitie van een learning community, over ‘samenwerken’ en nog veel meer… Is dat eigenlijk ook niet gewoon werken? Ik denk ’t wel…

Ik kwam net nog mijn lijstje ‘goede voornemens’ tegen. Daar is werkelijk helemaal niets van terecht gekomen. Geen studeerkamer, geen gitaren, geen dozen… De weg naar de hel is geplaveid met goede voornemens. Een niet erg werkbaar concept dus…

 Reacties (0)

 Bedroevend simpel

Gepubliceerd op 6/21/2009 2:14:00 PM - Schoolvak

"Wiskundedocent Gonzalo Grasman van het Stanislas College in Delft is ook niet ontevreden over de uitslagen op zijn school. ‘Van de 146 leerlingen zijn er vijf definitief gezakt. Het percentage geslaagden ligt daarmee iets lager dan vorig jaar, maar het is volgens verwachting.’ De docent is niet te spreken over het examen wiskunde van dit jaar. ‘Bedroevend simpel. En het examen is ook nog eens opgewaardeerd met 0,6 punten. Dit jaar vielen er maar twee onvoldoendes, een 5,1 en een 5,3, dat is niet realistisch’. Volgens Grasman daalt het niveau van het wiskunde-examen ieder jaar. "
http://www.vkbanen.nl/onderwijs/745410/Wiskundeexamen-was-bedroevend-simpel.html

 Reacties (0)

 Doelen en middelen

Gepubliceerd op 6/20/2009 4:23:00 PM - ICT & onderwijs

Ik heb het afgelopen jaar een nieuwe invulling gegeven aan ‘Internet en wiskundeonderwijs’ en ‘Wiskunde en leergebieden’.  Ik heb van alles uitgeprobeerd, leerdoelen aangepast, de logistiek rondom de cursus gewijzigd, allerlei WEB2.0-dingen ingezet en inmiddels geconcludeerd dat de leeropbrengst daarvan niet altijd is wat het zou moeten zijn.

Ik denk dat aankomende docenten niet zo erg gericht zijn op ‘verbonden zijn’, ‘delen’ en ‘op de hoogte blijven’. Zolang de cursus loopt is iedereen wel bereid zich er mee bezig te houden, maar het leidt niet direct tot een blijvende inzet van WEB2.0.  Misschien dat het op de langere termijn toch wel effect heeft, maar daar heb ik dan nog niets van gemerkt.

Dat laatste hoeft overigens geen reden te zijn om er in de cursus geen aandacht aan te besteden, maar als doel is het niet genoeg. Bij de tweede uitvoering van ‘Internet en wiskundeonderwijs’ heb ik de ‘nieuwe’ opdrachten proberen te combineren met de ‘oude’ opdrachten. Dat is beter idee. Je vangt twee vliegen in één klap. Ik probeer opdrachten te bedenken die relevant zijn voor aankomende leraren. Een ‘les in een computerlokaal met een hele klas bedenken’ en 'uitvoeren' lijkt me wel een voorbeeld van praktijkgestuurd onderwijs. Daarnaast leren ze dan ook de ‘nieuwe’ middelen te gebruiken.

 
Eigenlijk is dat wel interessant. In eerste instantie ben ik (over-) enthousiast begonnen waarbij niets te gek is. Je verzint het maar, ‘the sky is the limit’. Dit noem ik dan maar even de fase van optimisme. Uiteindelijk blijkt dat je dan (meestal) iets te ver doorschiet. Je vliegt als het ware over de grens van het ‘haalbare’ heen. Dat is op zich niet erg, want je weet immers nooit van te voren waar die grens precies ligt.

Naar aanleiding van resultaten kom je in een fase van teleurstelling terecht. Zo hard gewerkt, maar wat levert het nu op? Wat zijn nu de effecten van al die moeite? Ben ik er nu in geslaagd om iets over te brengen van de meerwaarde en mogelijkheden? Waarom lukt dat niet? En wat gaat er nog meer allemaal mis? Waarom begrijpt niemand mij? Zoiets…

Dat is het moment om te gaan kijken wat nu wel en niet werkt en waarom dat zo is. Ga op zoek naar het uiteindelijke doel van de cursus en naar de onbedoelde bijeffecten. Welke problemen komen studenten tegen bij de uitvoering van opdrachten en hoe kun je die oplossen? Wat willen nu eigenlijk? Waarom?

Ik denk dat na deze periode van teleurstelling je in realistischer vaarwater terecht komt en dan kunt beginnen aan meer solide basis voor de verschillende cursussen. Je bent beter in staat onderscheid te maken tussen doelen en middelen. Meestal komt het er op neer dat bij het stellen van realistische en praktijkgerichte doelen de middelen die daar voor nodig zijn min of meer vanzelf een adequate en nuttige hulp horen te zijn voor de inhoud. Daar is nog wel ’t een en ander over op te merken, maar dat doe ik dan later nog wel een keer.

 Reacties (0)

 Hufters

Gepubliceerd op 6/19/2009 8:18:00 PM - Den Haag

"DEN HAAG - De Haagse VVD-fractie wil voorbeelden van hufterigheid, overlast en vandalisme in de stad op internet zetten. Daartoe hebben de liberalen de domeinnaam www.haagsehufters.nl geclaimd."
http://www.nu.nl/internet/2025412/haagse-vvd-wil-hufterigheid-op-website.html

Je zou denken dat weldenkende volwassenen toch wel iets beters kunnen verzinnen. Voor de laatste restjes beschaving en intelligentie moet je duidelijk niet in Den Haag zijn, 't is hier zo langzamerhand echt een kleuterschool. Wilders zal blij zijn, hoe dommer de rest hoe beter voor hem.

 Reacties (0)

 Kijk nou...:-)

Gepubliceerd op 6/19/2009 3:46:00 PM - Persoonlijk

"Ik bevestig de stelling dat er geen gebrek aan docenten is, als we allemaal bereid zijn om klassen les te geven en als we ophouden met het verzinnen van taakjes, die ten koste gaan van het lesgeven, zegt de rector van het Haags Montessori Lyceum vandaag in Den Haag Centraal."
http://beteronderwijsnederland.net/node/5880

 Reacties (0)

 Zo simpel

Gepubliceerd op 6/19/2009 2:04:00 PM - ICT & onderwijs

Na de cursus 'Internet en wiskundeonderwijs' zei een student zo'n beetje achteloos 'ach wij zien elkaar al zo vaak'. Ze doelde daarmee op het inzetten van allerlei webtwopointo. Achteraf gezien is dat natuurlijk zo. Ik laat allerlei dingen zien met de vraag of je daar iets mee zou kunnen in je onderwijs. Zo lang de cursus loopt doen studenten wel zo ongeveer wat je wilt, maar daarna is het grotendeels afgelopen.

Dat is natuurlijk niet echt verrassend. De website van de vakgroep heeft ook allerlei mogelijkheden om te delen, bij te dragen, tips te geven, te communiceren, maar 'echt' gebruikt wordt het nauwelijks. Ja, voor het aanbieden van documenten en het doen van mededelingen, emailadressen opzoeken en nog zo wat. Allemaal nuttig natuurlijk maar al met al geen schoolvoorbeeld van een platform voor een 'learning community'.

Ik heb nog 's nagedacht over wat nu eigenlijk een 'learning community' is en hoe je dat dan zou moeten ondersteunen. Eigenlijk ben ik er niet meer zo zeker van dat je zoiets 'echt' kan regelen. Misschien ontstaat het vanzelf als daar aanleiding voor is, maar lerarenopleidinggewijs denk ik dat er eigenlijk helemaal geen behoefte aan is. Er is al een sociale structuur en er wordt vast veel geleerd. Dat is tenminste wel te hopen...

Dus eigenlijk is het heel simpel. Je moet gewoon geen dingen willen waar niemand op zit te wachten. Dat WEB2.0 dat gaat toch wel gewoon door. Er is ook geen reden om het niet te blijven proberen, maar je moet je daar gewoon niet al te veel bij voorstellen. Gewoon proberen realistisch te blijven en vooral je eigen malotigheid niet al te serieus nemen. Wat ik doe hoeft een andere niet te doen. Wat volgens mij van belang is hoeft voor een andere niet belangrijk te zijn. Als aanstormend docent heb je waarschijnlijk andere zorgen dan 'bijblijven', 'te delen' of 'actief bij te dragen'. Eerst maar 's gewoon de lessen op orde, je toetsen halen, je portfolio vullen en nog zo wat...

Dus moet ik op zoek naar iets anders... maar daar over dan misschien later meer.... of niet...

Zie ook Foreverism: altijd en overal verbonden, altijd en overal converseren:

Volgens mij zijn hiervoor twee redenen aan te wijzen:

Aan dat laatste kan je iets doen (dat probeer ik dan en dat lukt niet erg) maar aan het eerste niet...

 Reacties (4)

 Spamfilter is vol

Gepubliceerd op 6/19/2009 11:43:00 AM - Internet

Mijn spamfilter zit vol!

100.0% van 20MB in gebruik
Over Quota!

Dat kan natuurlijk ook nog.... Zo'n 2945 berichten... dat wordt vegen...

Gelukkig is dat slechts een kwestie van [x]Alles selecteren en dan Verwijderen.

 Reacties (0)

 Kleilagen

Gepubliceerd op 6/17/2009 12:58:00 PM - Leugen en bedrog

17 juni 2009 - Minister Plasterk erkent dat hij ‘de kleilagen’ van het management nog niet weg krijgt “door in het onderwijs op de leraar te focussen en op de universiteiten het geld direct naar de onderzoeker te laten stromen.” Maar het ”zou ertoe kunnen leiden dat die kleilaag wat minder te doen krijgt,” vertelt hij heden in Vrij Nederland.

Open deuren en gemeenplaatsen, gebakken lucht en geen enkel soort van plan? Gaat het nu om concrete maatregelen? Of vooral om het gevoel dat er iets zou moeten gebeuren ? Kortom: wel in 'het nieuws' maar verder geen nieuws: 'oude wijn in oude zakken'.

 Reacties (0)

Verder lezen...